We zijn allemaal boos, en met boos bedoel ik we zijn allemaal wel over
iets niet tevreden en met we bedoel
in werknemers, werkgevers, overheid, steuntrekker, student, immigrant. Het
lijkt een hopeloze strijd.
Waar we allemaal niet omheen kunnen is de
crisis die ons al 5 jaar geselt. Behoudens de Warren Buffett’s van deze wereld
wint niemand écht aan de huidige toestand en het geheel, zijnde de maatschappij
al zeker niet.
Wanneer je het nieuws volgt, of de discussies
op de sociale media valt er vaak hetzelfde patroon te bespeuren. Een situatie
heeft steeds voor-en tegenstanders en elke partij schermt met z’n eigen
vooroordelen, ‘verworven rechten’, meningen of angsten. Een waarlijk menselijke
reflex.
Die reflex is er één die moet voorkomen dat
we zelf, als individu te kort zouden komen. Die ‘angst voor eigen tekorten’
heerst en heerst in elk aspect van onze interactie met elkaar.
Een werkgever voelt dat te hoge lasten zijn
kwartaalcijfers beïnvloedt en trekt van leer tegen de overheid die hem (te
hoog) belast. ‘De burger’ vindt dat die bedrijven altijd klagen dat ze tekort
komen maar zien wel CEO’s met dure
Mercedessen rijden en duur gaan tafelen.En onder druk van aandeelhouders
efficiënter willen werken en mensen ontslagen zo snel ze er kunnen missen. En hun
aandeelhouders die moeten worden geplezierd met blijvend stijgende koersen.
‘De steuntrekkers’ is maar een profiteur,
want die krijgt ‘ons’ geld voor niets te doen. En ambtenaren zijn lui en
overbetaald opnieuw met ‘ons’ geld.
En allemaal zijn we tegen de overheid. Want
daar wordt wat verspild. Teveel ambtenaren met teveel regeltjes die teveel
kosten. Politici die graaien dat het een lieve lust is. En domme beslissingen genereren
en voorzien teveel steuntrekkers die
teveel geld krijgen zonder er iets voor
te (willen) doen…
‘Iedereen doet het ‘
Maar wat denken we over de attitude van ‘iedereen doet het’ ?
Werken we, niet, in het zwart omdat dat slecht is voor de maatschappij? Durft
een aannemer eens prijsafspraak, niet,
maken en aanbestedingen niet
corrumperen omdat dat de overheidsuitgaven verhoogt? Wie koopt niet in het zwart? Wie houdt meer
personeel in dienst omdat mensen op straat zetten nefast is voor de begroting?
Maar hoe kunnen we uit deze uitzichtloze
situatie geraken? Alleszins niet door te doen wat we daarvoor deden, ook niet
met meer gecontroleerde banken, ook niet door hetzelfde economische en
maatschappelijke denken die in 100 jaar amper zijn gewijzigd, en dus hebben
geleid tot deze, huidige situatie wil ik toch wel meegeven.
Overheid, werkgevers en werknemers moeten het
eens geraken. Eens dat ze elk apart niets fundamenteels kunnen wijzigen dat op
korte termijn een verschil kan maken.
Samen iets bereiken is het loslaten van de
schijnbaar ‘gecontroleerde’ situatie. Een leap
of faith die maar kan worden genomen wanneer iedereen z’n rol kent en z’n
verantwoordelijkheid opneemt, en eigenbelang naast zich neerlegt. Dat (zou)wil(-len)
zeggen dat ieder zich kwetsbaarder moet opstellen dan hij of zij gewoon is, een
oncomfortabel gevoel.
Maar sta me toe een voorbeeld te geven over
hoe het volgens mij wel kan… de uitvoeringsmodaliteiten laat ik even in het
middel.
‘De
overheid’, ‘de bedrijven’ ‘de werknemers’
‘de steuntrekkers’ vormen samen een maatschappelijk ecosysteem.
De werknemers en de bedrijven betalen lasten
(belastingen, taksen,…) die de overheid in staat stelt om ‘de overheid’ te
kunnen betalen. Laat ons stellen met een begroting in evenwicht.
Volgt U even de volgende simulatie, zie een
(1) overheid, een (1) bedrijf die alle bedrijven van België vertegenwoordigt en
werknemers die of voor de overheid werken, of voor het bedrijf, of niet werkt
(steuntrekkers in de ruimste zin).
A.
De overheid vraagt
hoge lasten, nodig om de dienstverlening constant te houden of te verhogen en
heeft een chronisch tekort wat leidt tot de nood aan meer inkomsten.
Enige manier om dat te doen is lasten
verhogen of efficiënter werken. Ik laat efficiënter werken buiten beschouwing
omdat het effect daarvan niet doorslaggevend is voor m’n uiteenzetting (efficiënter
werken wordt deel van de oplossing…)
Wanneer de overheid de lasten verhoogt zal dit worden betaald door bedrijven,
burgers en consumenten, hetzij rechtstreeks, door belastingen en taksen, hetzij
door de verhoogde goederen- en dienstenprijzen. Gevolgen zijn de index die
omhoog schiet evenals lonen waardoor de kosten voor bedrijven weer omhooggaan,…
enz. een vast gegeven.
B.
Het bedrijf
wordt geconfronteerd met z’n kwartaal of jaarcijfers. Het moet (wil) meer winst
maken ( aandeelhouders, investeringen, hogere belastingen,…) het heeft maar één
opties. Meer netto overhouden. Dat kan het door ‘groeien’ of efficiënter werken
of prijzen te verhogen. Gezien ‘groeien’ een verkeerd beeld geeft en enkel het
denken bemoeilijkt laat ik dit even buiten beschouwing.
De prijzen verhogen is een makkelijke manier
en houdt weinig verder denken in behalve dat ook daar een limiet (kan) zitten
op wat een consument wil (kan) betalen. De meest efficiënte manier van saneren
is het verlagen van je personeelskost. Dat kan door het verlagen van je aantal
personeelsleden en eventueel het inzetten van nieuwe technologische middelen om
mankracht uit te sparen. De personeelsleden die dan werkloos worden zullen
kunnen rekenen op de steun van de overheid, het worden dus steuntrekkers in
verschillende vormen (werkloos, brugpensioen,…). De overheid zal om deze extra
steuntrekkers te kunnen betalen meer inkomsten moeten genereren… U kan nu
gerust weer naar A. springen.
C.
Burgers zijn
dus werkende (voor bedrijven) of ambtenaar (dus een kost voor de maatschappij)
of steuntrekkende (dus een kost voor de maatschappij). Wat de absolute noodzaak
is van ‘de overheid’ in aantallen en soorten diensten is een discussie apart. Wel
kan ik stellen dat, en dit is uit ervaring, de meeste overheidsdiensten, of
overbemand zijn, of inefficiënt werken of, en dit is de moeilijkst te bevatten
situatie, totaal nutteloos zijn. Die nutteloosheid is een gevolg van uitdijende
porcessen/management/… maar ook onderwerp van een apart discours.
De burgers werkende voor bedrijven zijn vaak
speelbal van de economische belangen van die bedrijven en zullen bij nodige efficiëntie
winsten hun job verliezen of überhaupt geen job kunnen krijgen wegens de
technische mogelijkheden die een extra vacature uitsluiten. De pensioenleeftijd
die zorgt voor mensen die moeten worden betaald door de staat, lees
maatschappij, zorgt nu, en binnenkort door de vergrijzing nog meer, voor een
acuut gevaar dat kan leiden tot de totale instorting van de welvaartstaat zoals
we die nu kennen wegens de enorme massa geld dat daar naartoe zal moeten vloeien.
D.
Conclusie:
Overheid en werkgevers zorgen elk voor ‘het
probleem’ van de ander.
Werknemers zijn steeds de pasmunt en
slachtoffer van het totale ecosysteem tussen werkgever en overheid en
slachtoffer van technologische vooruitgang die meer efficiëntie toelaat en dus
minder arbeid vergt. Alle
burgers (en bedrijven) zijn slachtoffer omdat ze collectief opdraaien voor het
betalen van de te hoge lasten.
De overheid verplicht zich ertoe om elke
burger te bedienen (sociale zekerheid, scholen, pensioenen etc.) dus vangt ook
elke steuntrekker op. Verder deint de overheid veel te sterk uit.
Dat elk onderdeel een invloed heeft op alle
andere onderdelen is een gegeven, geen onoverkomelijk probleem. Maar een
oplossing vraagt dat elk onderdeel zijn rol spelen als iedereen z’n voordeel
wil halen én de nadelen wil minimaliseren.
Werknemer wil hoge winst. Dus wil lage lasten
en lage kosten
Overheid wil een begroting in evenwicht en
goede dienstverlening.
Een mogelijke oplossing start bij het saneren
van de overheidsuitgaven. De aandachtspunten zijn :
·
Minder
ambtenaren (want is een kost voor de maatschappij)
·
Minder
steuntrekkers (want is een kost voor de maatschappij)
·
Efficiëntere
werking
·
Overschot op
begroting creëren
De sleutel ligt in deze volledig bij
werkgevers. Minder ambtenaren en minder
steuntrekkers kunnen, maar enkel wanneer ze worden betaald door alles behalve
de overheid. Werklozen, langdurig zieken en gepensioneerden moeten volledig of
gedeeltelijk worden betaald door de werkgevers, Uiteraard zal dit onder strikte
voorwaarden moeten zoals aangepast werk.
Dat wil zeggen dat het nodige aantal manuren
van de volledige economie wordt herverdeeld over alle mogelijke werknemers. Dat
zal uiteindelijk resulteren in sterk gereduceerde werkweken.
Een bedrijf van 100 personen aan 38
hr/week/persoon dat zo 3800 manuren heeft te verdelen zou bij een
personeelsbestand van 125 (+25%) gaan naar werkweken van aan iets meer dat 30hr/week/persoon.
Het 30 hr laten werken van werknemers tegen FT netto loon(!) kan uiteraard
enkel tegen een kost die niet hoger mag liggen voor bedrijven. Werk voor de
overheid in dit geval. Dat bedrijven zullen geneigd zijn om in desbetreffend
geval de lagere loonkost in eigen zak te steken is de valkuil die moet worden
opgevangen. Bvb door de lagere loonlasten pas toe te kennen wanneer ELKE
werknemer max.30 hr werkt… de winst voor het bedrijf zal dan wel nog liggen in
een kost die in totaal lager ligt voor die 125 werknemers dan voor 100.
Het niet meer meewerken aan het corrumperen
of over prijzen van aanbestedingen moet een reflex worden die elk bedrijf zich aanmeet.
Ook hier kan er een back-up worden voorzien om mogelijke fraude te
melden/herkennen.
Om dit integraal plan mogelijk te maken ligt
de sleutel volledig bij de overheid.
Die moet het aantal ambtenaren drastisch
reduceren (-20%) en ijveren naar het (voorwaardelijk!) actief houden van
ouderen (want pensioen is kost voor maatschappij) en langdurig zieken, kortom
elke burger.
Dit lijkt een zeer liberaal standpunt, maar zo
mag het niet worden beschouwd.
Het is een standpunt voor een sociale, duurzame samenleving waar
links EN rechts z’n aandachtspunten in ziet aangepakt!
Gepensioneerden (of langdurig zieken) hoeven ook geen 30 hr te werken.
10 of 15 zou ook goed zijn. Hierbij wordt een
vol pensioen (met 0 uren werk)
van vb. € 1000 een inkomen van € 1250 voor 10
hr werk/week ( € 500 van de Staat en
€ 750 van een werkgever) .Dat zou voor de
staat een besparing zijn van € 500 en voor de werkgever maakt dat geen verschil
(gezien dat een voorwaarde van het plan is). Behalve dat hij een ervaren werknemer
langer kan inzette die zijn expertise veel langer kan laten gelden. (de
bedragen zijn fictief, en uiteraard te berekenen, werken ipv thuis zitten moet
uiteraard ook meer opbrengen, anders heeft hieraan meewerken geen zin)
En het mag duidelijk zijn dat langer werken, langer
onder de mensen zijn, een positief effect heeft op de gezondheid van
individuen, een nog niet meegerekende meerwaarde, ook voor de chronisch en
langdurig zieken…
Dit ‘plan’ is verre van af of verre van berekend,
maar het laat wel toe om aan te tonen dat een oplossing kàn. Maar niet wanneer
overheden blijven belasten en bedrijven blijven saneren. Het kan wanneer we
onze angsten laten varen en plaats maken voor een oplossing die we samen
vormen.
A drop cannot be a
sea unless every drop participates…
Great work. Truly speaking I never seen a blog like that. Absolutely superb work. Good luck. Thanks for such an informative post. For more information visit
ReplyDeletewww.golden-slot.com